söndag 30 mars 2008

Sjuksköterskorna sa nej till budet

Helt rätt gjort av sjuksköterskorna att köra över sitt fack. Är man inte nöjd med det som bjuds så ska man inte tacka ja vara för enkelheten skull.
Facket ska ta tillvara medlemmarnas intresse men jag tror inte att det alltid blir så, både fack och arbetsgivare ville komma fram till en lösning eftersom syrrorna står avtalslösa från och med Måndag. Alltså tar inte syrrornas intresseorganisation reda på vad deras medlemmar vill, illa. Under sista året har jag hört många syrror som funderar på att byt fackförbund, trots att det då blir till ett fack för dom som inte har högskola, så sent som i mitten av förra veckan hörde jag en syrra sitta och prata med en representant från ett annat mycket större fack.
Vill man ha bra kompetent personal som kan ge kvalificerad vård då måste man som arbetsgivare vara beredd att betala vilket i slutendan betyder att jag som skattebetalare måste vara beredd att vara med att betala en extra slant för att få den kunskap och erfarenhet som finns hos sjukvårdspersonal.
Kanske har jag missuppfattat något, jag vet inte, men jag vill ha kompetenta människor runt mej om jag skulle behöva söka vård. Kostar det mej sen en skattekrona till så får det gärna göra det, bara jag vet att den går till att jag får en bra vård. Inte till avgångna kommun och landstingspolitikers fallskärmar eller vad det nu ska kallas då dom avgår efter några år inom politiken.
STÅ PÅ ER SYRROR NI ÄR VÄRDA ETT BRA AVTAL!

2 kommentarer:

sansan sa...

Klart som fan de gör! Det är illa när lägre utbildad vårdpersonal får mer i lön...
klart de ska kämpa för de förtjänar mycket mer än vad de har i dagens läge! Någon rättvisa ska det banne mig vara!

Anonym sa...

Så sant så sant.Du har alltid varit rättvis och sett till de svaga det hedrar dig.Nattpussar.Morsan