söndag 9 mars 2008

Dax att byta vägval - eller omval

Ilsk kan man bli för mindre. Att lova stort är ganska lätt när man sitter i en position som Fredrik Reinfeldt.
Har man någon cell kvar i sin skalle så är det inte svårt att räkna ut att sänkt skatt på ett håll leder till höjd skatt på ett annat.
Då alliansen sänkte inkomstskatten första gången höjde kommunen jag bor i kommunskatten med 50öre. Det blev omgående mindre kvar i min plånbok. Därutöver så höjar man A-kasse avgiften rejält, slår man ihop A-kassa, Fackavgift och den försäkring som jag är påtvingad genom mitt fack så kostar det mej lite drygt 1000kr. i månaden.
Jag bor inte i den stad jag arbetar i så jag åker bil till jobbet eftersom att åka kommunalt inte fungerar. Idag såg jag att 95oktan kostar 12,29 och disel 12,79. Så hur mycket höjd drivmedelsskatten gör minus i min börs vågar jag inte ens räkna ut.
För några veckor sedan läste jag att man vill försämra reseavdragen för dom som pendlar. Hur mycket minus kommer inte det att ge mej och andra pendlare.
250- 300 kronor i lägre inkomstskatt kommer att bli som en fis i rymden för mej och många andra.
Hur var det Fredrik Reinfeldt sa.
- Det ska löna sig att gå från bidrag till eget arbete.
- Vi har tre ingångsvärden. Det ska löna sig att gå från bidrag till arbete och då talar vi om botten i skatteskalan. Vi vill fortsätta att pressa ned marginalskatten för de breda inkomstgrupperna och vi vill sänka den statliga inkomstskatten.
Det finns ett uttryck därifrån jag kommersom lyder. - Det låter stort när katten skiter, och det gör det när Alliansen talar.
Frågan är om en vanlig arbetare med normal lön har råd att fortsätta arbeta om Alliansen ska fortsätta på sin inslagna väg.
Tyvärr, det är ju inte vi som har valår i år.

Inga kommentarer: