torsdag 6 december 2007

Visst är det tragiskt

Ska staten betala skadestånd för att en kvinna dragit in några ungdomar i en erskorfirma. Jag tycker synd om både Eva Bengtsson och hennes kusin, men varför ska staten betala. Är det inte mer rimligt att Doriss Hopp står för ersättningen till de barn hon lurade in i eländet.
Skulle det ha blivit samma uppståndelse om sexköparen hetat Kalle och varit plåtslagare. Jag tror inte det.
Olof Johansson, Torbjörn Fälldin med fler, spelar namnen en roll vart skadestånds anspråket riktas. Jag kan kanske förstå att Eva känner skuld, men tvingade dessa män henne att sälja sin kropp.
Ett brottsoffer skall ha rätt till ersättning,men jag har svår att se henne mer än som ett offer för Doris Hopp.
En ursäkt från de som köpte hennes tjänster är klart att hon ska ha och att utreda om de som köpte tjänsterna var medvetna om att dom var mindreåriga är på sin plats.
En miljon i skadestånd är att ta i. Jag betalar skatt som så många andra och jag tycker att skattepengarna kan användas till annat än skadestånd till någon som sålt sin kropp av fri vilja. Annars så finn ju som sagt Doris Hopp där, det var ju ändå hon som drev erskortfirman och stod för lönen till ungdomarna. Detta inlätt kanske verkar kallt och syniskt, dom var ju endå bara barn. Ingen tvingade dom att ta droger, ingen tvingade dom att prostituera sej. Många barn väljer fel väg, men dom väljer själva. Staten ska inte ersätta någon för deras egna val.
Skakande

Inga kommentarer: