tisdag 25 december 2007

Vem äger Skåne

Danskt Sverige kanske är en dröm om man är Dansk politiker. Eftersom man som danskarna har brist på viss arbetskraft så kan det inte kännas bra för stadsfinanserna att så många bor i Sverige och jobbar i Danmark, inte heller kan det kännas bra att vissa skaffar sej sin dyra utbildning i Danmark för att sedan fara någon annan stans för arbetets skull. Inte mycket till skatteintäckter där inte.
Jag var på en veckas semester till Danmark för några år sedan och pratade med en kock som var Danska på Hotellet där jag bodde. Hon sa, " jovist har jag bra lön här, men jag åker över till Sverige när jag ska gå till tandläkaren exempelvis för sånt kostar alldeles för mycke här". Kockan gav fler exempel på vad som gjorda att hon och fler med henne tog ledigt från jobbet för att fara över till Sverige, p.g.a kostnaderna i Danmark.
Sverige är inget billigt land att leva i men jag tror helt klart att Danmark i mycket, mycket är ett dyrare land. Kan man sedan som politiker drömma om en mindre stormakt så är det klart att man gör det skulle jag tro, alla skatteintäckter är ju bra för landet.

Inga kommentarer: