söndag 16 december 2007

SD Heby rör på sej

Det börjar röra på sej i Heby för SD och det är väl skönt för dom får man tycka. Från valet 09.06 där dom tackar dom som röstat och fram till 07.07 har det kommit ett inlägg och det är just om att det börjar röra på sej.

Men om det är som Patrik, SD:s representant i Ängelholms kommunfullmäktige, skrev till mej i en kommentar på ett tidigare inlägg,(Sverigedemokraterna) att det är okej att folk väljs in utan att vara godkända av partiet då förstår jag att rörelen som börjat i Heby tar tid på sej för att komma framåt. Och är det som Patrik säger att han tycker det är fel (kanske fler tycker likadant) att det är så och att det är lagens fel som tillåter det ja då är det klart att det tar ännu längre tid att få det framåt. Gör man sen som SD-representanten i Heby Tommy Johansson gör,vägrar stå för sin politiska åsikt utåt, då ska nog SD vara glada om det ens är snigelfart på rörelsen i Heby.

Patrik skrev till mej att jag ska respektera valresultatet, och det gör jag, men i gengälld har jag rätt att kräva en motprestation om SD vill ha rätten att ta del av mina skattepengar. Motprestationen är, och det ska kanske sägar tydligt: Jag är INGEN anhängare av SD´s politik, att om SD vill ha pengar då ska dom göra rätt för dom och det annser jag inte att dom gjor i Heby. Sen till råga på elände få partistöd för en Lokalavdelning till partiet där representanten kastar på telefon luren, det är inte att respektera väljarna. Ändå kräver man att valresultatet ska respekteras.
Det kallar jag att begära det orimliga

1 kommentar:

Patrik sa...

Jag tror säkert även Heby kommer att få en stark Sd-avdelning vad tiden lider. Jag känner inte Tommy J och kan inte uttala mig om hans insatser eller inställning. Man ska självklart stå för sin och partiets inställning om man representerar Sd, men jag kan inte ansluta till din kritik mot Tommy eftersom jag inte hört hans version. Han är som sagt vald utom partiets godkännande och kan vara alltifrån en seriös medlem som vill göra en insats för partiet, till en pajas utan någon annan förbindelse med partiet än en röstsedel med ett namn, som givit honom en plats i kommunfullmäktige.

Reglerna för valbarhet till fullmäktige och utdelning av partistöd rår inte Sd över, men självklart vill vi få in så mycket pengar som möjligt till partiet, inom gällande regelverk. Det är enligt nuvarande regler valresultatet som ligger till grund för utdelningen av partistöd - inte hur partier lyckas tillsätta de mandat väljarna ger dem.

Särskilt i små kommuner är den enskildes engagemang viktigt. Det är ofta svårt att få folk att engagera sig politiskt, särskilt för Sverigedemokraterna eftersom det innebär risk för problem med facket, på arbetsplatsen och även risk för hot, våld och skadegörelse. Sådan är verkligheten i "demokratin" Sverige.