torsdag 14 februari 2008

Får vi göra så här mot djuren?

Djurtransporter kan både vara av godo och av ondo och det är ren skär ondska att transportera djur på det här sättet för slakt i Sverige.
Kött som säljs i Sverige skall antingen vara svenskt eller åtminstånde hitfraktat slaktat och fryst.
När jag ser denna film och läser om att man transporterar lamm från Australien till Sverige för slakt blir jag matt.
Jag blir också än mer övertygad om att en fis från en svensk ko inte kan ställa till lika stor skada ur miljösynpunkt som dessa transporter gör och sen tror jag att djuren här i landet i det stora hela mår bra under sin livstid vilket man inte kan annse att djuren gör i transportbilarna som vi ser här i filmen.
Jag är ingen vegitarian och fördömmer inte heller den som är det, men jag är lyckligt lottad som kan äta Svenskt kött året om utan att fundera över att det i daxläget kostar mycket mer med egenproduserat kött.
Jag är ej heller bonde men anser att vi ska ska stödja våra bönder så att dom kan fortsätta med det dom är bra på och att dom ska kunna leva på det dom sysslar med.
Får vi fart på vårat Svenska jordbruk igen och bönderna fick betalt för att hålla djur på sina gårdar istället för betalt för att låga ängarna ligga i träda och växa igen så kanske inte svenskt kött skulle behöva vara så dyrt och då skulle kanske vi inte skulle behöva inportera lika mycket kött från Irland, Australien och andra länder.
Våran Jordbruksminister tycker det är förfärande, skämmas är vad vår folkvalde borde göra. Detta är igentligen inga nyheter det som visas på den här filmen så helt nytt kan det inte ens vara för Eskil Erlandsson (c)

Inga kommentarer: