söndag 26 april 2009

Ulleråkers kyrkogård.

  Har skrivit lite om denna kyrkogård tidigare. Härom kvällen kom jag in tidigt på kvällen så jag beslutade mej för att gå runt inne på den.
 Dom jag pratat med säger att denna kyrkogård fortfarande är är i bruk, att någon beställt en plats där för sin egen begravning.
 
Posted by Picasa


Jag tycker att hela alltet innan för muren på det som skulle kunna vara en vacker kyrkogård är tragiskt. Fint klippta gräsmattor, fin blank skyllt hur man uppför sej på en begravningsplats.
Sen tittar jag ut över den,
mossa på alla gångar, ingen som ens försöker hålla efter den.
Jag gick som sagt runt, jag tror att det var 17 gravar jag räknade till. En av gravarna var en familjegrav för en portvaktare. Någon gick det att läsa årtalet på men dom flesta var helt oläsliga.
Varför lägger man inte ner det när ändå ingen håller den i ordning utöver gräsklippningen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har ock så gått runt och tittat på gravarna. Tanken på att använda kyrkogården som begravningsplats i nutid för boende i ulleråkersområdet tycker jag verkar helt befängd med tanke på den hemlighållna historien då tusentals patienter, kanske fler har begravts för att sedan glömmas bort då man skapat gräsmattor av de forna gravarna. Vad hände med dessa stackars människor? Ja, det kan man bara försöka tänka sig. Förmodligen mycket värre saker än man kan föreställa sig i sin vildaste fantasi. Nina Durén

Erik sa...

Nina, ingen är glömd. Exakt 1290 patienter är begravda här, och ett antal ur personalen. Då patienterna begravdes med träkors har inte just korsen bevarats. Gravplatserna finns ju ändå kvar, även om de inte är märkta. Se också: http://ullerkrakor.blogspot.com/2011/07/fint-i-unt-om-ullerakers-kyrkogard.html