tisdag 28 april 2009

Kim Anderzon - Vivagina 24/4.09

Vivagina av Eve Ensler, regi, Judith Hollander.

Posted by Picasa


Att skriva om Vivagina är svårt, humor som flödar över alla kanter. En underton av allvar som får det att knyta sej i mellangärdet.
Vivagina bygger på intevjuer gjorda med några hundratals kvinnor ur olika samhällsklasser i olika åldrar.
Det är en föreställning för kvinnor (och män) om kvinnor som våldtas och stympas världen över varje år.
Ett utdrag ur en artikel av Eve Ensler.
Jag säger vagina för att jag läst statistik och onda saker händer kvinnors vaginor varje dag. Mer än 300 000 kvinnor våldtas årligen i USA och man räknar med att över100 miljoner kvinnor världen över har fått sina könsdelar stympade.
Det är en angelägen föreställning. Den angår oss alla.
Ca 150 000 kr. av biljett intäkterna har gått till KVINNA TILL KVINNA för att hjälpa till i uppbynnadsarbetet i forna Jugoslavien.
KVINNA TILL KVINNA behöver allt stöd dom kan få för att stärka kvinnors självkänsla.
Gå in på länken ovan för att ge ditt stöd.

När jag sitter och läser vad jag skrivit är det svårt att tro att Vivagina monologerna är så rolig som dom faktiskt är. Föreställningen är den roligaste jag någonsin varit och sett.
Kim Anderzon i sitt esse är något man inte glömmer i första taget om man nu någonsin glömmer den föreställningen.
Kommer den att visas i eran närhet, se den.

Inga kommentarer: