fredag 25 januari 2008

Masca, den glömda byn

  Vill dela med mej av denna bild som jag tog den 19/1 i år. Juli 2007 härjade en brand runt byn som tog livet av all växtlighet, men titta på palmen så fort livet återvänder om man ger naturen ro. Som tur var så var det endast ett hus som brann ner i byn och alla människor klarade sej.
Byn Masca var fram till 1927 isolerat från resterande delar av ön Teneriffa, då fick dom telefon men ända sättet att komma till eller från byn var att vandra fram genom ravinen. Först 1991 byggdes den smala slingriga vägen som gör det möjlig att på ett lite smidigare sätt än tidigare besöka byn. Vill ni besöka byn tänk på att komma dit innan klockan 18.00 för efter det stänger allt och de 120 invånarna lever sitt eget liv och låter sej inte påverkas av turister.
Att vandra från Masca ner till havet var en vandring på 6 km utan stigar genom en ravin. Jag vill lova att jag hade ont i kroppen när jag kom ner.
Jag kommer att dela med mej av flera bilder från min semester och hoppas att någon blir inspirerad att besöka Teneriffa som inte varit där tidigare. Det är en fantastisk ö med otroligt mycket att se.och att inte förglömma, mycket god mat och god dryck.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: