söndag 10 maj 2009

Anna Odells sanna jag, eller


Här kan ni läsa den intervju som Anna Odell lämnat nu när hon ska visa sitt examensarbete nu på tisdag. Anna Odell tog en stor del av psykiatrins resurser i anspråk en kväll, bara för att få material till det som jag inte tror att många ställer upp på att kalla konst.
Anna Odells verk består av tre delar. Taget från DN.

Den 21 januari i år spelade Anna Odell psyksjuk på Liljeholmsbron och fördes till psykakuten vid S:t Görans sjukhus. Snart uppstod hetsig debatt och Anna Odell polisanmäldes.

Händelsen spelades in och är en del av Anna Odells examensprojekt från kandidatprogrammet i konst på Konstfack.

Verket som heter ”Okänd, kvinna 2009–349701” består av tre delar och innehåller filmer, ljudinspelningar och textmaterial från verkliga och konstruerade händelser och intervjuer.
Konstfacks vårutställning öppnar på tisdag och pågår till den 24 maj.

Beslut om åtal mot Odell i nästa vecka

Mitt spontana intryck, förbjud utställningen efterson den kränker den människans rätt till den vår de så de väl behöver. Låt Anna Odell stå för samtliga kostnader som hennes utspel kostade samhället.
I ärlighetens namn, jag blir lika förbannad i dag som när jag läste om eländet första gången.

2 kommentarer:

Sven sa...

Ja du. Om det där är ditt spontana intryck tycker jag att du ska sova på saken. Ospontanitet och eftertanke är underskattade egenskaper hos en skribent.

nitza sa...

Ja du Sven, trots att jag sovit på saken så är mitt spontana intryck. Förbjud eländet och låt Odell stå för samtliga kostnader som hon kostade samhället under det dygn hon spelade apa.