torsdag 15 januari 2009

Israel gått över alla gränser.

Sitter och tittar på nyheterna i kväll och i ärlighetens namn måste jag säga att jag blir tvärförbannad.
Det här är kanske en långsökt jämförelse, men jag gör den ändå.
Finns det någon jude som tycker att det tyskarna gjorde mot dom och andra under 2a världskriget var okej.
Jag skulle inte tro det och jag tycker inte heller att det finns något försvar för förintelsen, men för var dag som går har jag allt svårare all hitta skillnaden på tyskarnas beteende och det Israels armé gör mot det Palestinska folket.
Genév konventionen tycks inte betyda något för Israelerna, man bombar skolor, sjukhus och FNs högkvarter i Gaza. Säger "förlåt det var ett misstag" för att sen fortsätta låta bomberna falla.
Alla tycks protestera utom dom som kanske skulle kunna göra något åt situationen i Gaza.
USA bara tiger och blundar.
Finns det någon som ärligt kan säga att det finns något annat land som skulle få göra som Israel gör utan att USA skulle ha lagt sig i för länge sen.
Det Israels arme gjort i dag är oförlåtligt, någon form av konsekvens bör komma för deras handlande, även om det bara blir småsaker som att göra som Bert Karlsson föreslog häromdagen, neka Israel att delta i melodifestivalen.
Det finns säkert andra småsaker som vi vanliga människor kan göra för att visa att vi inte tycker det är okej att agera som Israel.
Personligen kommer jag inte köpa fler apelsiner från just det landet.

1 kommentar:

Anonym sa...

precis de tankegångarna har jag haft om saken... det är fruktansvärt.